środa, 23 kwietnia 2014

ZIT - metropolia już TUŻ TUŻ


Czy już możemy czuć się metropolią?


8 kwietnia 2014 roku w Zespole Pałacowym w Ostromecku Prezydenci Torunia i Bydgoszczy oraz 24 przedstawicieli regionalnych samorządów podpisali porozumienie ws. ZiT dla województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Co to oznacza?


Cała masa pieniędzy może - nie musi - zasilić konta samorządów i obu miast, którą można będzie wykorzystać na przeróżne inwestycje, związane z rozwojem regionu na arenie całego kraju.

Wzrost konkurencyjności regionu w Polsce


Tak, to niewątpliwie niezwykle istotny aspekt całego projektu. Województwo Kujawsko-pomorskie jest niestety słabo dostrzegane przez inwestorów. Odczuwają to mieszkańcy, najbardziej ci najbiedniejsi, borykający się z długofalowym bezrobociem. Konkurencyjność to walka o inwestorów. Nowi inwestorzy przyciągają kapitał a ten buduje miejsca pracy. Ostatecznie mieszkańcy zarabiają coraz więcej i mogą sobie pozwolić na zakup coraz większej ilości dóbr. Stają się zamożniejsi, a to najważniejsze.

Lepsze wykorzystanie środków finansowych 


Porównajmy. Gdy nie mamy dodatkowej gwarantowanej puli 150 mln zł dotacji ZiT (do podziału na cały region oczywiście - nie dla jednego miasta - Bydgoszczy - jak męczył Bruski), możemy wydać - załóżmy 170 mln na inwestycje regionalne. Gdy mamy podpisany ZiT, dostajemy dodatkowe środki - co daje nam łącznie razem 320 mln do wydania na inwestycje. TO NIEMAL DWA RAZY TYLE. !!!

Czy to się nam opłaca?


Przemyślane prace nad projektem zagospodarowania przestrzennego WIZJA


Niezwykle ważne jest, aby był czynnik, który zmobilizuje cały region (wszystkie samorządy) do wspólnego przemyślanego wymodelowania całego regionu. Mając do dyspozycji ograniczoną pulę pieniędzy, które trzeba - może lepsze słowo - wypadałoby - wykorzystać do rozwoju całego regionu, nikt nie powinien mieć wątpliwości, że cały proces wydawania musi odbyć się "Z GŁOWĄ"!
Naprawdę nie ma sensu wydawanie tych pieniędzy byle jak, każdy dla siebie.
Miejmy nadzieję, że władza rozumie powagę sytuacji i zacznie wreszcie realnie w tym zakresie RAZEM współpracować.
Życzę tego sobie, całej redakcji Informatora Toruńskiego oraz wam, mieszkańcy, turyści, przyszli goście i gospodarze...


Inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną, kolejową i drogową


Środki przeznaczone na rozwój infrastruktury oczywiście stanowią priorytetową inwestycję, gdyż od sprawnej komunikacji i infrastruktury zależy dalszy los gospodarczego rozwoju lokalnych ośrodków. 
Budowa musi uwzględniać rozwój lotniska do rangi międzynarodowej a nawet światowej. Bydgoski port lotniczy może stanowić ku temu podstawę. 
Trzeba też budować kolejne mosty, uzupełniać i budować kolejne obwodnice miast, same miasta muszą dopasować swoją infrastrukturę wewnętrzną do przyjęcia nowych inwestycji i wzmożonego ruchu w centrach. ZiT to tez rewitalizacja istniejących nawierzchni, gdyż lokalni mieszkańcy nie zawsze będą korzystać płatne autostrady do przemieszczania się po regionie. Budowa portów rzecznych oraz transportu wodnego. Bydgoszcz już ma swój tramwaj wodny. Teraz czas na Toruń. Miejmy nadzieję, że w ramach projektu powstanie regularna linia Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk. Jaką by to stanowiło atrakcję turystyczną, możemy sobie tylko wyobrazić. 
Kolej jest już modernizowana. Co z tego wyjdzie, podobno ma jeździć super szybkie Pendolino. TO BY BYŁO COŚ!!!  OBY NIE SKOŃCZYŁO SIĘ TYLKO NA ZAPOWIEDZIACH.

Miasta walczą by zostać metropolią.


Z tym wiąże się cały szereg cech. Wiemy między innymi z doświadczenia metropolii Trójmiejskiej, że:
"centrum metropolii (jądro) stanowią - główne miasta -  u nas to Bydgoszcz i  Toruń;
charakterystyczna dla nich musi być więc:
- intensyfikacja inwestycji wzdłuż głównych ciągów komunikacji samochodowej,
- nagromadzenie funkcji metropolitalnych;
- równoczesne utrzymywanie słabo zagospodarowanych obszarów w bardzo atrakcyjnych miejscach
centralnych"
Również otoczenie centrum metropolii musi być poddany działaniom inwestycyjnym, gdyż jest on silnie powiązany bezpośrednimi relacjami z centralnym obszarem.
Więcej na temat metropolii i ich cechach w kolejnych postach.

Jak niewiele brakuje nam do szczęścia. 


Mamy już autostradę, mamy kolej w budowie, mamy wysokorozwiniętą turystykę, dobrą reklamę, mamy mosty, mamy międzynarodową wymianę studencką - poszerzanie i mieszanie kulturowe. Mamy już sporo, by mieć prawo do pretendowania do miana metropolii.
Brakuje jeszcze wiele, oby wszystko poszło poprawnie i środki zostały wydane racjonalnie i mądrze.

Informator Toruński @ Orzi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentowanie jest całkowicie otwarte. Warunkiem publikacji Waszych postów jest nieużywanie WULGARYZMÓW, oraz ZAKAZ SPAMOWANIA. Można linkować ale Z GŁOWĄ!!! W zamian oczekuję tego samego. Jeśli będziecie nadużywać elementarnych zasad kultury forumowej zamknę komentarze.